Què és un projecte?

Què és un projecte?
El psicòleg i pedagog Ovide Declory fou l'antecessor pel treball per Projectes. Arrel de l'observació dels infants i el seu aprenentatge va crear un nou mètode pedagògic basat en els centres d'interès.

Un projecte és una manera d'aprendre entre iguals on es potencia el treball d'investigació, l'autonomia personal, la participació democràtica, l'intercanvi de coneixements i s'estimula la creativitat que permet l'aprenentatge inclusiu i multinivell dels infants. La comunitat educativa participa activament en aquesta iniciativa, enriquint el contingut i formant part durant el procés.
"Escola per la vida i per a la vida"
Ovide Declory

La pregunta repte.
El projecte s'inicia a partir dels interessos i motivacions dels alumnes. La pregunta repte consisteix a abordar un tema que desperti la seva curiositat o bé que neixi dels seus propis interessos. A partir d'aquí es comença un recorregut a través de la investigació, la formulació d'hipòtesis, la comprovació i l'extracció de conclusions per tal d'arribar al coneixement.

Des de la neurociència s'apunta que el cervell s'activa de manera més intensa quan els aprenentatges es fan a través de les emocions. Per tant, cal observar i aprofitar aquestes oportunitats que neixen el dia a dia a l'aula com a finestres obertes cap a l'aprenentatge.
"El cervell no és un got per omplir, sinó un llum per encendre"
Plutarc

Els objectius.
Aquesta metodologia parteix dels coneixements previs dels alumnes, i permet adquirir de manera competencial i globalitzada totes les àrees d'aprenentatge que assenyala els currículums d'educació .
Les activitats dutes a terme s'entrellacen de manera que, l'art, la música, la llengua, el pensament lògic matemàtic, l'ús de les noves tecnologies, el coneixement del medi i l'educació emocional, entre d'altres, es treballen per assolir un aprenentatge significatiu.

El procés finalitza amb l'avaluació competencial on es dóna protagonisme a cada alumne perquè es situï en el centre de l'aprenentatge.
"Per aprendre de forma significativa, els individus han de relacionar els coneixements nous amb conceptes rellevants que ja coneixen"
David Ausubel

